IMG_5720
Nasjonalbibliotekar Aslak Sira Myhre trekker frem Arendal bibliotek som ett av de mest framtidsretta bibliotekene i landet.

23. april 2015 var det offisiell nyåpning av Arendal bibliotek og opptakten var et møte mellom biblioteksjef Ola Eiksund og kommunalsjefen i 2012. Det ble gitt beskjed om å rasjonalisere. 7. april 2015 åpnet et «nytt bibliotek» i Arendal med automatisering og fokus på bedre innhold.

Nå har Arendal bibliotek nytt scenerom, nye møbler, ny kaffeautomat, tallerkenhyller, barløsninger, egen fantasyavdeling, infoskjermer, touchskjermer, god merking og fremstår som et av landets mest moderne bibliotek.

Endringer:
– Den viktigste endringen er at utlån og innlevering nå skjer via automater. Dette vil du som bruker merke ved at du selv gjør utlån og innlevering av dine lån. Dette vil selvsagt kunne virke utfordrende i begynnelsen, men erfaringer fra andre bibliotek tilsier at dette er en overgang som de aller fleste takler helt greit. Og selvsagt vil vi være der for å hjelpe til slik at overgangen går så greit som mulig! Men det er flere grunner til at vi har gjort disse endringene. Et viktig aspekt er at vi på en bedre måte tilrettelegger for selvbetjening ved å merke samlingene bedre og gjør det enklere for den enkelte å finne fram i biblioteket på egen hånd – vi vet at mange av våre brukere har ønsket dette understreker biblioteksjef Ola Eiksund.

Biblioteksjefen understreker også at det er ennå viktigere for oss at vi på denne måten frigjør ressurser til bedre service og mer innhold i biblioteket. Ved at vi ikke lenger bruker personalressurser på å gjøre utlån og innlevering for våre brukere, frigjøres ressurser til å løse andre oppgaver og å styrke innhold i form av tjenester og tilbud.

– Siden vårt bibliotek ikke var bygget med tanke på automatisert utlån og innlevering må vi også gjøre andre grep og endringer som i sum sørget for at vi tar større deler av det store og flotte bibliotekrommet i bruk. En viktig endring har vært bedre tilrettelegging for ulike brukergrupper, som f. eks. skoleelever og studenter, sier Eiksund videre.

Formålsparagrafen i bibliotekloven sier at folkebibliotekene skal være uavhengige møteplasser og arenaer for offentlig samtale og debatt. Utviklingsmidlene skal stimulere bibliotekene til nye og kreative metoder for å gjøre bibliotekene mer attraktive som møteplasser og skape ny aktivitet i bibliotekrommet. På Lindmo i april oppfordret Aslak Sira Myhre å løfte blikket og se til Arendal bibliotek. Klart vi er stolte!