Foredragsholdere: Anne Jørstad Antonsen, Kristin Briseid og Terje Emil Fredwall.

Alkohol er et lovlig rusmiddel og kan kjøpes i nærbutikken. Vanedannende medikamenter forskrives av lege på bakgrunn av diagnoser og lidelser. Hva vet vi om bruken av alkohol og vanedannende legemidler blant eldre (65+) i Norge? Hvor går grensene for hva som er samfunnets ansvar og hva som er en privatsak for den enkelte eldre? Og er fastlegeordningen til hinder for at eldre med alkoholproblemer får god hjelp?
Med utgangspunkt i en fersk kunnskapsoppsummering om eldre og alkoholbruk i Norge, samt egen forskning på fastlegeordningen og hjemmeboende eldres erfaringer, vil de tre foredragsholderne belyse trender, utfordringer og alkoholens kulturelle, sosiale og symbolske funksjon i Norge.

Anne Jørstad Antonsen er stipendiat ved Senter for omsorgsforskning, Universitetet i Agder, Kristin Briseid er postdoktor ved Senter for omsorgsforskning, Universitetet i Agder og Terje Emil Fredwall er professor ved Senter for omsorgsforskning, Universitetet i Agder.

Arr.: Universitetet i Agder i samarbeid med Arendal bibliotek

Gratis, ingen påmelding.