Hva skjer?

fre
Utstilling: Gabriel Scott 150 år
okt 4@10:00-nov 7@20:20

Gabriel Scott-spesialist Harde Johannessen har antagelig Norges største Scott-samling, og han stiller ut et utvalg av samlingen sin – det som forteller mest om Scotts forfatterskap.

Gabriel Scott er tidløs og universell. Hans bok «Kilden» var lesetips nr 1 i Aftenposten i 2019 av bøker i miljøforandringens tid. Og boka «Det gylne evangelium» var på en måte med å vippe apartheid i 1994.

I utstillingen kan du også lese om Scotts morsomme bøker, de fire Scott-filmene, barnebøkene, oversettelsene, og om Scotts forhold til Tyskland. Og du kan se hans originale karakterutskrift fra da han gikk i fjerde klasse.

Du kan også ta med deg ferdige undervisningsopplegg til flere av Gabriel Scotts bøker.

Utstillingen vises fra 4. oktober til 7. november.

fre
Lageverksted
okt 18@12:00-14:00
Lageverksted

Når lærerne stenger skolen for å dra på kurs, åpner det for en tur til biblioteket. Lån bøker, spill, kos dere og, ikke minst, lag en vinglete flaggermus til halloween!

Barneavdelingen – gratis

tir
Linn Stalsberg: Krig er forakt for liv
okt 22@19:00-20:00

Linn Stalsberg er sosiolog, spaltist, samfunnsdebattant og forfatter. Hennes siste bok, «Krig er forakt for liv. Et essay om fred», har fått gode kritikker og skapt stort engasjement landet over og i media.

«Vil vi få slutt på all krig, må vi begynne å snakke om krigens realiteter og lære om dem som har kjempet fredens sak», skriver hun blant annet.

Dette og mer til vil hun snakke om i foredraget hun skal ha hos oss. Etter foredraget åpnes det for spørsmål og kommentarer fra salen.

Boksalg og signering.

Arrangementet er støtta av Norsk Forfattersentrums Medlemsfond

Arr.: Fredslaget Sør og Arendal bibliotek.

Gratisbilletter kan holdes av på arendalbibliotek.no

Auditoriet

Bilde av forfatter Linn Stalsberg

Foto: Eivind Volder Rutle

ons
okt 23@10:30-11:00
Eventyrstund

Hver onsdag kl. 10.30 er det eventyrstund på biblioteket.

Vi leser og synger kanskje en sang.

Eventyrstunden passer best for barn mellom 3-6 år, men alle er velkomne.

Det er ikke eventyrstund i grunnskolens ferier.

tor
Åpne møteplass for flyktninger og Språkkafe for alle
okt 24@13:45-15:45
Åpne møteplass for flyktninger og Språkkafe for alle

Røde Kors inviterer til sosialt samvær og enkel servering. Kl. 14-15 er det språkkafe for alle som ønsker å prate norsk med oss og hverandre.

Ingen påmelding.

Språkkafeen er støttet av Agder fylkeskommune – kultur.

lør
Barnekonvensjonen – helt nedpå
okt 26@13:00-14:00

Bokforside

«Barnekonvensjonen helt nedpå – enkelt og praktisk for barnehagen» er skrevet av Malin Albrechtsen van der Hagen og Helene Kløcker, begge fra Arendal. Denne ettermiddagen blir forfatterne bokbadet av Ingrid Lund, anerkjent professor i spesialpedagogikk ved Universitetet i Agder.

FNs barnekonvensjon er i vinden som aldri før. I boka får du kunnskap om og trening i hvordan du kan praktisere barnekonvensjonen i barnas hverdag. Bokas tematikk er aktuell for alle som jobber for eller med barn i barnehage, skole eller andre velferdstjenester.

Dialogen vil dreie seg om hva FNs barnekonvensjon er. Hvorfor ansatte skal ha kunnskap om denne og hvordan barnekonvensjonen kan gjøres i praksis.

Målet er at samtalen skal inspirere, gi tilhørerne kunnskap og ikke minst mot til å stå på for barna. Barndommen er ikke en tid der man venter på å bli voksen. Barn er prisgitt voksne for å få gode liv, her og nå og i fremtiden – derfor er barns rettigheter så viktig!

FN-byen Arendal – Sammen i verden

Gratisbilletter kan holdes av på  Arendalbibliotek.no

Scenen

tir
Barnebokåret 2024 – med godbiter fra 2023
okt 29@19:00-20:30
Barnebokåret 2024 - med godbiter fra 2023

I anledning året for leselyststrategi, inviterer vi foreldre, besteforeldre, barnehageansatte, lærer og andre som er interessert i litteratur for barn, til å se på de beste barnebøker for 0-13 år. Få hjelp til å få opp leselysten, og kanskje noen gode tips til harde julegaver i år.

Bøkene blir presentert av Agnes-Margrethe Bjorvand ved UiA. Bjorvand er fagkoordinator for norsk i alle nivåer av Barnehagelærerutdanninga. Hennes forskning på barne- og ungdomslitteratur er omfattende, med særlig vekt på bildebokmediet, litteraturformidling, samtidslitteratur for barn og unge, og forfatterskapene til Astrid Lindgren og Anne-Cath. Vestly. Hun har utgitt flere sakprosabøker for barn og er også Astrid Lindgrens norske oversetter.

Presentasjonen blir innledet ved barnebibliotekar Mari Eikeland.

Begrenset antall plasser.

Påmelding ved bestilling av gratisbillett. (Blir lagt ut 1. oktober)

Scenen

ons
okt 30@10:30-11:00
Eventyrstund

Hver onsdag kl. 10.30 er det eventyrstund på biblioteket.

Vi leser og synger kanskje en sang.

Eventyrstunden passer best for barn mellom 3-6 år, men alle er velkomne.

Det er ikke eventyrstund i grunnskolens ferier.

Strikk&Lytt
okt 30@12:00-13:00
Strikk&Lytt

Velkommen til Strikk&Lytt!

Bli med på høytlesning for alle leseglade voksne – med og uten strikketøy!
Nytt i høst er at vi starter timen med noen gode boktips.

Scenen – Fri Entré

Spøkelseshistorier på dagsturhytta
okt 30@18:00-18:30
Spøkelseshistorier på dagsturhytta

Bli med på høytlesning ved Fredrik Schulze på dagsturhytta ved Saltrødtjenna.

Vi tenner bål og serverer noe søtt!

Kle deg godt og ta med sitteunderlag.

Passer fra 8 år. Gratis.

Påmelding, værforbehold.

Hopp rett ned til innholdet
Malcare WordPress Security